مورد سوریه شبانه مرکزی آمریکا استانبول

مورد: سوریه شبانه مرکزی آمریکا استانبول عملیات نظامی اخبار بین الملل

گت بلاگز بازار خودرو خداحافظی با خودروی دنیا دیده

پس از بحث‌های بسیار، بالاخره نارنجی‌پوشان سایپا رضایت دادند. حالا تصمیم خروج «پراید» از خط تولید عملی شده است هست. آن‌طور که اعلام شده است پنجشنبه گذشته سایپایی

خداحافظی با خودروی دنیا دیده

خداحافظی با خودروی دنیا دیده

عبارات مهم : بازار

پس از بحث های بسیار، بالاخره نارنجی پوشان سایپا رضایت دادند. حالا تصمیم خروج «پراید» از خط تولید عملی شده است هست. آن طور که اعلام شده است پنجشنبه گذشته سایپایی ها مراسم خوش حالی خداحافظی آخرین پراید تولیدی از خط تولیدشان را برگزار کردند تا نشان دهند خود را جهت ورود خودروهای تازه نفس تری آماده کرده اند.

اعتماد نوشت:هر چند كه اين روزها پرايد به يكي از بي كيفيت ترين خودروهاي ساخت داخل تبديل شده است است و از ستاره هاي آسمان خودروسازي تنها يك ستاره دارد، ولی اين خودروي كوچك و پر متقاضي زماني براي خود به قولي، كيا و بيايي داشت. حتي در دهه ٧٠ زماني كه به ايران آمد به يكي از آرزوهاي جوانان ايراني مبدل شد. جواناني كه روزي خواست ارزش خريد پيكان گوجه اي بود با ورود اين خودروي چشم بادامي هاي كره اي توجه ارزش به آن جلب شد و خواهان خريد خودرويي شدند كه حداقل دو ميليون تومان بايد بيشتر از پيكان براي آن هزينه مي كردند.

خداحافظی با خودروی دنیا دیده

به خصوص كه داشتن كولر و شيشه بالابر برقي به قدري در بازار بي آپشن روزهاي دهه هفتاد جالب بود كه متقاضيان حاضر بودند به جاي چهار ميليون تومان براي خريد پيكان، وام هم بگيرند تا پول خريد پرايد كه آن روزها حدود ٥/٥ ميليون تومان بود، تامين شود. حتي روزگاري پرايد ماشين عروس خيلي از جواناني شد كه در فاصله سال هاي دهه ٧٠ ازدواج كردند.

شايد كمتر كسي كه آن روزها متقاضي خريد پرايد بود مي دانست كه پرايدي كه آن روزها خيلي ها آرزوي خروجش از خط توليد را داشتند، يكي از معدود خودروهايي است كه در كشورهاي متعدد توليد شده است و در اصل اصالت ژاپني دارد نه كره اي. به اصطلاح پرايد از آن ماشين هاي دنياديده به حساب مي آيد. نام اوليه اين ماشين «مزدا ١٢١» بوده است و نخستين بار اين ماشین در مزدا و به سفارش فورد طراحي و بين سال هاي ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۰ توليد شد.

پس از بحث‌های بسیار، بالاخره نارنجی‌پوشان سایپا رضایت دادند. حالا تصمیم خروج «پراید» از خط تولید عملی شده است هست. آن‌طور که اعلام شده است پنجشنبه گذشته سایپایی

از طرف ديگر در امريكاي شمالي هم اين ماشین به وسیله شركت اسم و رسم دار فورد با نام «فورد فستيوا» توليد و فروخته مي شد. بعد از امريكا گردي، پرايد به آسيا برگشت و از ١٩٨٧ تا ٢٠٠٠ در شركت كياموتورز كره جنوبي توليد شد. بالاخره هم در سال ٢٠٠١ خط توليد آن به ايران آمد و در سايپا منزل كرد و از آن روز به بعد با نام شناسنامه اي پرايد متولد شد و توانست به عنوان رقيب بي بديل پيكان اين خودروي ٤٠ ساله را بازنشسته كند.

سايپا مونتاژ و توليد پرايد را از سال ۱۳۷۲ شروع كرد؛ پرايد از يك گيربكس ۵ دنده دستي و موتور ٣/١ ليتري ۴ سيلندر بهره مي برد و كم كم توانست جايگاه خود را در خلأ جايگزين پيكان ارتقا داده و مسوولان نارنجي پوش بزرگراه مخصوص اين ماشین را با نام هاي جديد و آپشن هاي كم ولی دهان پركن توليد كرده و روانه بازار كنند.

پرايد تا به امروز در انواع كلاس هاي صندوق دار، هاچ بك، استيشن و وانت عرضه شده است كه البته از اين بابت مورد انتقاد عام قرار گرفته است كه از يك ماشین چند كلاس متفاوت مي توان طراحي و توليد كرد؟ نكته ديگري كه در مورد اين ماشین وجود دارد، سطح ايمني ضعيف آن است كه هميشه به باد گلايه و انتقاد مردم در شبكه هاي مجازي گرفته شده است است ولی بد نيست بدانيم كه پرايد با تغييراتي كه در بدنه و تقويت ستون خود داشته، دركنار افزوده شدن كيسه هوا و ترمز ضدقفل، يقينا از قبل ايمن تر شده است كه نبايد منكر اين بازنگري ها به منظور افزايش ايمني اين ماشین بود.

خداحافظی با خودروی دنیا دیده

در آن سال ها اگرچه سايپايي ها تلاش كردند پرايد را با دو مدل و دو نام نسيم (هاچ بك) و صبا (صندوق دار) معرفي كنند ولی همچنان اين محصول را پرايد صدا مي زنند. پرايد كه خودروي مدرن و خوش استايل آن سال ها بود و كمپاني سايپا در نخستين نوبت توزيع، تمام تيپ هاي اوليه آن را با نام «پرايد كاربراتوري» وارد بازار ايران كرد به سرعت در بين جوان ها محبوب و تبديل شد به ماشین اسپرت خيابان ها.

روزگار محبوبيت بين فوتباليست ها

پس از بحث‌های بسیار، بالاخره نارنجی‌پوشان سایپا رضایت دادند. حالا تصمیم خروج «پراید» از خط تولید عملی شده است هست. آن‌طور که اعلام شده است پنجشنبه گذشته سایپایی

اين ماشین كه همزمان با موفقيت هاي تيم فوتبال سايپايي ها معرفي شده است بود محبوب فوتباليست هاي سايپايي شد و به اين ترتيب بر محبوبيتش افزوده شد. البته كار به همين جا ختم نشد و پرايد كه توانسته بود به راحتي خود را ماشین خاص خيابان هاي ايراني كند و پيكان ٤٠ ساله را به كناري بزند به راحتي وارد سريال ها و بازي هاي ايراني هم شد. يعني چنان پر قدرت بر طبل تبليغاتي خود كوبيد كه حتي در دهه ٧٠ سر از سريال هاي تلويزيوني هم درآورد و عنوان اصلي سريال «خودرو پایتخت کشور عزیزمان ایران ١١» شد. در اين سريال كه سال ١٣٧٨ به وسیله مرضيه برومند ساخته شد، يك پرايد سبز رنگ با پلاك پایتخت کشور عزیزمان ایران ١١ در هر قسمت دست يك نفر مي افتاد تا محملي براي روايت يك قصه باشد. حتي همين سال ها هم بازي هاي كامپيوتري مانند سيزده بدر با پرايد ساخته شده است كه بايد سه سبزه قرار گرفته روي ماشين را به سلامت به پايان برساند.

زماني هم سايپا تصميم گرفت تا با تغييراتي در اين ماشین به قولي مردم پسندش كند تا با تنوع در محصولات، بازار را بيش از پيش در دست بگيرد. نخستين تغييرات، مربوط به ظاهر ماشین مي شد و البته آپشن هايي كه گفته مي شد در مدل هاي جديد اضافه شده است هست. از اين رو، چند سال بعد از خودروي پرايد استيشن رونمايي شد كه مشتريانش اغلب خانواده هاي پرجمعيتي بودند كه سفرهاي متعدد، جزو جدايي ناپذير زندگي ارزش بود. بعد از آن پرايد ١٤١ بود كه وارد بازار ايران شد. ١٤١ با ظاهري متفاوت و آنتن برقي جديدش بعدها به عنوان يكي از پرفروش هاي سايپا آشنا شد كه عدد يك اول، نشانگر سايز خودرو، عدد چهار نشانگر ورژن و عدد يك آخر هم به نسل اين ماشین اشاره مي كرد. در همين سال بود كه نخستين اتومبيل هاي پرايد با موتور انژكتوري وارد بازار شدند و تحولي در صنعت خودروسازي داخلي ايجاد شد.

خداحافظی با خودروی دنیا دیده

در همان سال ها هم كم نبودند مشترياني كه فقط به خاطر اضافه شدن يك دكمه جديد در موتور پرايد، قصد خريد اين ماشين را مي كردند و كار به جايي رسيد كه نان سايپايي ها با توليد پرايد در روغن افتاد و در سال ٨١ اين خودروساز بزرگراه مخصوص در اوج قدرت روزي هزار دستگاه پرايد توليد مي كرد؛ بازاري منحصر به فرد.

كار به جايي رسيد كه پرايد در سال ٨٣ توانست گواهينامه صادركننده نمونه كشور را از آن خود كند. سال بعد پرايد نخستين خط توليد اتومبيل دوگانه سوز را راه اندازي كرد. در همان سال ها بود كه بعد از همه تغييرات اين بار مسوولان سايپايي عزم كردند تا دوباره پرايد را به سفري نو بفرستند و پرايد در سال ١٣٨٥ خط توليدش را در ونزوئلا راه اندازي كرد كه قدم بزرگي در راستاي فعاليت هاي صادراتي بود. سال بعد، سال خوش يمني براي سايپا بود كه نشان مي داد مديران اين شركت، روزهاي سخت و پركاري را پيش رو دارند.

پرايد پول روي پول گذاشت

اين كمپاني خودروسازي كه لقب سودآورترين شركت بورسي تاريخ بورس ايران را از آن خود كرده بود، در سال ٨٦ با صادرات پرايد به ونزوئلا، امريكاي لاتين و سوريه، هم فعاليت هاي خارجي اش را ادامه مي داد. البته با توليد تندر ٩٠ و پرايد ١٣٢ در داخل براي رقبا خط و نشان كشيد. در آن وقت حتي برخي مطلع هاي بازار سود و زيان سايپا اعلام كردند كه سود هر دستگاه پرايد ٥/٣ ميليون تومان است كه با ضرب آن در عددي حدود ٤٠٠ هزار به رقم ١٤٠٠ ميليارد تومان سود هر سال مي رسيد.

خودروي پرايد كه در دهه ۷۰ جزو يكي از خواسته هاي بزرگ يك خانواده میانگین ايراني بود، حدود ۵ الي ٦ ميليون تومان قيمت داشت. اين ماشین با همه پيشرفت هايش در دهه هشتاد با رشد قيمتي، به حدود ۷ ميليون تومان رسيد ولی با ورود به دهه نود با يك رشد سرسام آوري با قيمت ۲۰ ميليون تومان روبه رو شد. پارامتر هايي كه در گران شدن خودروهاي بازار اعم از داخلي و خارجي، سهم كوچك و بزرگي داشتند، باعث شدند كه خودروي ارزان قيمتي مثل پرايد، با صورت راحت خود، صرفا به دليل بالارفتن قيمتش در اين صحنه بتازد و از دسترس بسياري از خانواده هاي میانگین ايراني دورتر شود.

پرايد حالا قيمتي حدود ٢٠ ميليون تومان دارد و سايپا حدود ٣٠٠ هزار دستگاه از آن را در سال توليد مي كند؛ اتومبيلي كه حالا نه مزدا، نه فورد و نه كياموتورز ديگر ساختش را دنبال نمي كنند، ولی هنوز در ايران خواهان دارد و بالاخره بعد از ٢٤ سال اين خودروي دنيا ديده از خط توليد خداحافظي كرده است.

واژه های کلیدی: بازار | ماشین | ماشین اسپرت | بازار خودرو

نویسنده : getblogs